Am analizat clipul campaniei „Citește românește” ca să râdem împreună

By | Carti

Campania „Citește românește” a avut un start slab. După ce a vuit presa două zile despre campania lor, abia am reușit să găsesc landing page-ul făcut de eMAG și mult lăudat de Ministerul Culturii.

M-a ajutat o cititoare cu acel landing page, că altfel nu cred că l-aș fi găsit în veci. Căutat Google, eMAG, tot.. bing mai avem să folosesc.

În fine. Apogeul a fost atins abia acum. Odată cu, nu știu dacă ați văzut, oricum vă prezint eu și comentăm împreună, clipul cu soprana Felicia Filip care ne îndeamnă să citim.

Sunt ferm convins că femeia nu și-a luat nici un ban pentru acest clip filmat, cel mai probabil, pe scena unuia dintre teatrele din București (la cum arată fundalul), într-o singură sesiune, editat în 5 minute, lansat.

Campania „Citește românește” nu e nouă. Acum cinci ani, televiziunea de stat (TVR) făcea o campanie cu același nume și, ghiciți ce, cu același obiectiv: să citim autori români contemporani.

Numai că în campania de atunci, scriitorii români erau invitați pe bune la TVR să susțină un discurs, o lectură, să-i vezi și să-i auzi. Altceva.

Nu am nimic cu soprana Felicia Filip, ca să ne înțelegem, ci cu cine i-a scris acel text, pe care-l vom lua la puricat.

Să începem!

Citește românește!

Trebuie să avem numele campaniei de la bun început, pentru SEO. Menționat în titlu, intro și apoi mai vedem, poate la final.

Nu, nu e un îndemn, e o cerință vitală a minții și a sufletului tău.

Ah, bravo, am rezolvat cu analfabeții funcționali, cu abandonul școlar, cu toți cei care silabisesc o propoziție simplă, deși au aproape 20 de ani.

E o cerință vitală a minții pentru ei? Aici se promovează și cititul de carte, implicit, nu-i așa?

Citește cu cartea în mână, Doamne, ce minune!

Dacă o pui pe masă, te apleci asupra ei, deja e undeva între soft porn și secolul luminilor. Ai grijă.

Sau pe calculator, laptop, cum vrei, dar citește. Citește românește!

Opa, aici ne aducem aminte că avem o campanie făcută pe zero lei, în care doar cărțile autorilor români contemporani sunt la reducere.

Dacă sunt reduse, înseamnă, totuși, că trebuie cumpărate, deci oamenii trebuie să aibă bani, deci în targetul nostru intră și oamenii cu calculator, laptop și de celelalte device-uri pe care nu le mai menționăm că-s scumpe.

Așadar, target de oameni care dau bani pe cărți, nu săraci, nu lipsiți de educație. Atunci? CORPORATIȘTII! Also adăugăm citește românește pentru SEO.

Scriitorul român face parte din fibra ta, din mentalitatea ta, din cultura ta.

Aș vrea să mergem să întrebăm niște mineri ce părere au despre asta.

De asemenea, mai putem întreba cam orice tânăr tik toker / vlogger. Să-l întrebăm pe Colo, de exemplu, că ăsta face la bani cât face un scriitor într-o viață.

Poți oare să-i reziști lui Caragiale, dramaturgul, dar și precursorul literaturii absurdului, curent literar devenit planetar. Desăvârșit tot de un român, Eugen Ionesco.

Nu știu să vă spun în câte moduri e grav ce e aici.

În primul rând, eu nu am studiat Caragiale cu absurdul decât tangențial la Litere (licență și master), iar să-l faci precursor.. meh, cam departe nenică. Sigur, sunt influențe, dar Caragiale a experimentat muult cu scrisul său. Nu-l poți cataloga drept precursor al absurdului.

Mai apoi, ajungem la Eugen Ionesco, care s-a pișat pe țara asta și a plecat cu prima ocazie, fiindcă era plină de proști. Să citiți „Nu” de la el. De o finețe rară.

Citește Jurnalul Fericirii al lui Nicolae Steinhardt.

Pentru morala zilei, citește jurnalul ăsta. Nu pentru că omul a fost torturat de comuniști, că a făcut pușcărie politică.

După ce l-au chinuit comuniștii, iată, hai să-l dăm într-o lumină bună. Să vă zic de Paul Goma?

Citește românește!

Uitasem.

Se încheie clipul. Butaforia. Iluzia. Coșmarul.

O campanie de zero lei, o promovare de zero lei. Presupun, totuși, că acest clip o fi costat niște bani. Că n-a fost montat pe zero lei sau filmat pe zero lei…

În fine, hai să nu le dăm rezidențe / proiect scriitorilor. Hai să nu-i chemăm la lecturi publice plătite. Hai să nu le oferim șansa să se dezvolte cu abonamente la bibliotecile publice, spații de creație etc.

Hai să facem o campanie cu cărți reduse în online.

Aplauze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *