Companiile mari boicotează Facebook (II)

By | #SocialMedia

Pentru că boicotul marilor companii la adresa Facebook continuă și se tot alătură și mai multe branduri, m-am decis că ar fi cazul unui al doilea articol. Am mai scris unul aici.

De data asta hai să vedem și alte puncte de vedere, dar nu înainte de a alinia câteva informații.

BRANDURI NOI

S-au mai alăturat niște branduri cu nume greu în ultima perioadă, printre care Wolkswagen Group, Vans, SAP, Reebok, Puma, PlayStation, Burton, Boeing, Best Buy și Heineken Group.

Dintre acestea, Heineken a oprit complet comunicarea pe SM pe toate brandurile, ceea ce într-un fel e cool, în alt fel nu prea. Bine, nu e ca și cum agențiile n-ar fi plătite conform contractului, dar niște oameni vor sta degeaba (DRAMĂ!).

Altfel, vedeți și voi foarte bine că sunt niște branduri respectabile, unele în scădere de notorietate sau chiar financiar (cum ar fi Boeing sau Best Buy), dar tot branduri foarte cunoscute.

Boicotul, teoretic, ar trebui să se desfășoare pe întreaga lună iulie, dar am auzit voci din piață care spun că de fapt lucrurile nu stau chiar așa. Că se poate extinde și dincolo de 31 iulie. În funcție de ce va face Facebook.

CE DORESC ONG-URILE ȘI CE FACE FACEBOOK

Facebook a luat daune de vreo 56 de miliarde de dolari prin acest boicot și la stock market devine cu 7.2 miliarde de dolari mai săracă.

Asta-i mai nimic pentru ei, având în vedere că 98% din ce este Facebook astăzi sunt doar bani din seturi de ads (bineînțeles, într-un sistem mai complex unde utilizatorii sunt bunul principal).

Cu toate acestea, pretențiile ONG-urilor din spatele campaniei Stop Hate for Profit sunt destul de ambițioase, iar Facebook ar avea de făcut modificări serioase.

Să le enumerăm:

  • Facebook să angajeze un exec care să aibă expertiză pe drepturile omului și să fie reprezentant al acestor drepturi în companie
  • De asemenea, să existe un audit pe platformă asupra a tot ce înseamnă discriminare, rasism, dezinformare și să le facă un refund companiilor care au fost, prin ale lor ad-uri, asocietate în vreun fel cu asemenea discursuri (aici chiar doare și nu se va întâmpla ever din partea Facebook)
  • Vor eliminarea grupurilor de Facebook, inclusiv a celor private, care sunt cu focus pe white supremacy, militia groups, contestatari ai schimbărilor climatice, antisemitism, conspirații, Holocaust denialists, anti-vaxxeri cu fake news etc – iarăși, cam greuț că se cam calcă peste alte drepturi, chiar dacă sunt efectiv niște idioți
  • Facebook să aibă mai mulți angajați care să identifice și să „amendeze” derapajele discursive de discriminare și rasism. Orice utilizator de Facebook care a fost victima celor două de mai sus să aibă posibilitatea de a intra în contact cu cineva de la Facebook pentru soluționarea problemei

Astea ar fi câteva, dar priviți amploarea lor. Cerințele sunt cel puțin de bun simț, dar în același timp necesită mișcarea unor mase chiar grele.

Facebook e gigantic, aproape tot globul e pe el, voi vă dați seama ce resurse necesită acele modificări?

De asta nici nu cred că Facebook va face ceva extraordinar.

La începutul boicotului, un VP de la Facebook a spus că ei nu vor face modificări de termeni și condiții „doar pentru că niște firme s-au decis să ne boicoteze financiar”.

Cât tupeu.

Altfel, după o perioadă, văzând că se îngroașă gluma, Zuck a ieșit pe video și-o zis că vor adăuga de acum înainte niște etichete pe „anumite” posturi care, chipurile, ar fi împotriva eticii din prezent.

Dar le vor lăsa la liber, pentru că hei suntem o țară liberă și toți avem dreptul la liberă exprimare.

A mai zis Zuck că vor intensifica munca împotriva discriminării sau a presiunii prin orice metodă discursivă de a vota cu X sau Y. Și, bineînțeles, că vor lucra cu o firmă externă pentru un audit care să le întărească politica de securitate și etică.

Dacă am învățat ceva din ce face și ce a devenit Facebook în ultimii ani, ne putem da seama lejer că astea sunt praf în ochi.

Și problema lui Zuck este că acum toată lumea știe asta și toată lumea e cu ochii pe platformă să vadă care sunt următorii pași.

„Să faci o românească” e noul motto al lui Facebook de ceva timp încoace. Cârpeli discursive, fără soluții reale la probleme, în rest să vină banul la băieți.

Ultima fază cu Facebook vine de acu câteva zile, când a permis accesul la 5000 de developers să vadă datele utilizatorilor inactivi din platformă, deși asta e complet interzis.

Vai, ne-am dat seama ulterior și am modificat, acum totul e ok, zise Zuck într-un comunicat de presă. Nu, Zuck, nu e ok, faci asta de câți ani? Nu te-ai săturat?

Altfel situația e cum e.

Din punct de vedere etic e super inițiativa Stop Hate for Profit. Din punct de vedere al realismului din zonă, e greu de crezut că se va aplica vreo formă corectă din cerințele lor.

Din punct de vedere al economiei, sunt niște agenții care suferă în urma acestor decizii, iar alți oameni s-au trezit în concediu „la birou”, deși nu cred că le e foarte rău așa. 😀

Vă țin la curent.

2 Responses to " Companiile mari boicotează Facebook (II) "

  1. […] împotriva Facebook continuă. Mai multe companii s-au alăturat. A existat o întâlnire în care Facebook s-a comportat ca un politician corupt cu ștate vechi. […]

  2. […] scris despre început aici și aici, iar acum, odată cu intrarea în luna august, avem niște concluzii de tras. Și le vom lua, […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *