Concursomanii din social media

By | #SocialMedia

Această specie aparte din digital, fără de care nicio audiență de cont de business nu poate exista.

Sunt acel gen de oameni care participă oricând, oriunde, la orice concurs. Mai ales la cele mega ușoare cu premii substanțiale.

Like, comment & tag? Mă bag. Ia uite, dă și-un iPhone ceva. Hai că, poate-poate…

Dar ce ai, Adriane, cu concursomanii? Ce ți-au făcut?

În lumea ideală din care vin, mă gândesc că v-ați întrebat asta. Vă răspund: au devenit extrem de lipsiți de bun simț. Dar știți cum? Extraordinar de tare!

În domeniul ăsta, să faci community management îți oferă prilejul de a intra în contact cu o sumedenie de tipuri de persoane. Fiecare cu probleme lor de zi cu zi, cu frustrările lor și pe tonul lor.

Și asta e ok, really, suntem oameni, dar în momentul în care începi să jignești pentru că n-ai putut citi termenii de participare la concurs și denigrezi public un cont pentru absolutamente nimic, doar neatenția ta, avem o problemă.

Și acest tip de agresivitate digitală s-a intensificat extraordinar de tare în ultima perioadă, intuiesc eu și pe fondul extern destul de tensionat (pandemie, restricții etc).

Vorbesc aici de oameni care te jignesc pentru că:

  • consideră că nu ai extras corect câștigătorii (deși sunt extrageri video);
  • consideră că nu ai specificat clar termenii și condițiile de participare (fără să citească regulamentul);
  • consideră că nu le-ai dat și lor o șansă, deși au depus efort extra pentru concurs (nimeni nu le-a cerut asta);
  • pentru că nu i-ai anunțat și pe ei că organizezi concurs ca să participe (da, există genul ăsta de conturi, că nu le pot spune oameni);

Efectiv discutăm despre o disperare a oamenilor de a obține ceva gratuit. De a pune mâinile pe un premiu pentru care nu trebuie să se ridice din scaunul de la birou.

Și asta dăunează din foarte multe puncte de vedere.

Uite câteva exemple de mesaje pe care le poți primi pe anumite conturi din digital:

Astea sunt lejere. Sunt exemple digerabile de conversații inutile pe care trebuie să le întreții pe community, care îți pierd timpul și pe care, inițial, nu poți decât să le iei la mișto. Dar…

Hai să vorbim de sănătate mentală

Prea puțin se vorbește despre asta în digital și mai ales în munca în digital.

Personal, țin foarte mult la echilibrul pe care trebuie să-l ai la locul de muncă. Să fii ok cu tine și cu ce se întâmplă, să știi cum să te detașezi de provocările pe care le întâlnești online.

Și sunt o groază. Trust me.

Dar momentele de genul ăsta, când cineva vine și te înjură (uneori direct pe tine, în funcție de cont) sunt nasoale.

Pentru că nu reprezintă o formă de dialog, ci este efectiv o agresare verbală doar că într-un alt mediu. Repet, în anumite cazuri sunt oameni care fac community cu nume și prenume, fiindcă asta cere conduita contului.

Imaginează-ți să mergi în uniforma unui brand pe stradă și cineva să vină și să te ia la p*#a gratuit, doar că pentru că nu i-a convenit lui ceva.

Și ce e mai amuzant e că persoana asta care te înjură e doar o umbră. Un contur. Nu e un cineva pe care să-l poți identifica după vreo dată din Facebook sau Insta, să zicem.

Astfel, îți vezi frigiderul plin doar pentru că niște concursomani cu conturi incomplete (avatare cu chestiuni complet paralele cu cine sunt, nume nereale la profil, informații fals completate etc) vin și te fac cu ou și cu oțet pentru că nu le-ai dat lor premiul.

Tupeul ăsta complet nesănătos dăunează în mai multe puncte. Audienței, imaginii business-ului, dar și omului din spate care se ocupă de administrare.

Poți ignora ieșirile de genul ăsta, poți râde de unele din ele, dar astea se acumulează pe background și la grămadă cu altele pot stârni o furtună interioară de cacao.

Cum putem opri asta?

Sincer, e foarte dificil. Implică multe instanțe ce trebuie agreate și concursomanii nu vor dispărea niciodată, dar sunt și alte piese mai simple care pot produce efecte imediate:

  • regulamente mai stricte;
  • mecanisme de concurs mai complexe (astea, de regulă, fac diferența);

De regulă, mecanismele mai complexe de giveaways sortează de la sine concursomanii de cei care fac parte în mod activ din comunitatea unui brand.

Concursomanii, așa cum am menționat anterior, participă la ce e mai ușor. Și oricum nu sunt de mare ajutor într-o strategie long term de comunicare, fiindcă mulți din ei nu au conturi real completate.

Informațiile sunt, de cele mai multe ori, false, fiindcă sunt conturi folosite exclusiv pentru asta – participatul la concursuri în SM. Așadar, nu-i poți targeta în mod real.

Așadar, putem lucra cu regulamentul și mecanismele de concurs, iar în cazul în care se sare calul, raportezi și pe urmă dai un block frumușel contului respectiv.

Și ceva super important: învață să te detașezi. Ignoră și râzi. Smile & wave. Știu că nu-i ușor, dar e o cheie importantă pentru munca în digital.

Also, nu din concursomani îți construiești o comunitate. Dar asta nu-i o știre nouă.

concursomani social media

Glenn Carrie @ Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *