Durerea poate fi o cioară

By | Carti

În același timp, cioara poate fi și vindecarea.

Cioara, pe numele ei Kra, e imaginația și pansamentul pentru un suflet rănit. Kra nu-i nimeni altcineva decât Kra a lui Ted Hughes.

Când a fost târgul de carte cu discount de la Humanitas Kretzulescu, am pus mâna pe mai multe cărți de la Pandora M.

Trebuie să recunosc că au niște coperte cărțile astea și se fac niște coperte la Pandora M încât n-ai cum să nu vrei doar și să citești un plot din ce vezi într-un raft.

Așa am făcut cunoștință cu Max Porter.

Max Porter ăsta e un scriitor britanic în etate de vreo 39 de ani. Cu vreo 5 ani mai devreme i-a apărut debutul, Durerea e o făptură înaripată.

Sigur că l-am ratat întrutotul, deoarece nu mai sunt atât de conectat la literatura prezentului, iar acum 5 ani habar n-aveam ce făceam.

Faza e că debutul acesta a făcut furori în spațiul literar vestic. Peste 100.000 de exemplare vândute în țara natală, numeroase premii, printre care și Dylan Thomas în 2016.

Au fost achiziționate drepturi de ecranizare pe cartea asta. Pe scurt, un real succes.

Dar cartea, nene? Cum e cartea?

durerea e o faptura inaripata

Cartea e bună. De altfel, încă de când am deschis-o, pe coridorul acela lung de la Kretzulescu, am zis că trebuie să fie la mine în bibliotecă.

Are o formulă tare frumoasă, de poem în proză, cu inserții dramatice și observații eseistice. Dar aș fi prea tehnic să mă rezum doar aici.

Adevărul e că are niște linii poetice deosebite. Durerea vine în multe forme aici: amintiri, demență prin dicteu automat, obiceiuri schimbate, timpul ce le vindecă oarecum pe toate, dar mai ales legătura cu marea dragoste printr-o cioară personaj fictiv din poezia lui Ted Hughes.

Un tată și doi copii. Și Kra. Și asta e povestea. Povestea despre cum tatăl își pierde soția, iar copiii – mama. E dureros, nespus de dureros, dar exact cât trebuie.

Porter reușește să ți se bage pe sub piele și mulțumeste mai multe gusturi deodată. E introspectiv aici asupra morții, vulgar și violent dincolo, copilăros prin prisma copiilor, dar foarte matur deodată cu trecerea timpului.

E și o joacă de limbaj foarte plăcută. În doar 128 de pagini treci printr-o întreagă perioadă de durere și apatie ca în final să avem parte de-o refacere completă.

Kra își joacă rolul de terapeut, mediator între viață și moarte, între trecut și viitor. Paznic al celor doi copii împotriva demonilor lumii.

Vedem durerea colectivă cum e împărțită pe roluri din mai multe perspective, dar e o poeticitate absolută în mișcările monotone, în obiceiurile de lângă celălalt care ne completează, în refuzul de a accepta realitatea:

Făceam pipi pe colac. Nu închideam niciodată sertarele. Făceam lucrurile astea ca să ne fie dor de ea, să continuăm să o vrem.

BĂIEȚII, „Durerea e o făptură înaripată”, p. 57

În același timp, tatăl este acest romantic incurabil care trăiește lung în umbra soției sale. O jelește până când se epuizează, pe urmă intră pe mâinile lui Kra.

Kra e acolo mereu pentru a-l apostrofa, pentru a-l îndrepta. Kra este imaginația lui și dedicarea lui intelectuală. Tatăl este un mare fan Ted Hughes, iar izolarea sa vine din creație.

Numai că trăirile sale, cuvintele sale au un ecou uriaș chiar și-n cei mici.

Amândoi se smiorcăiau și toți trei am simțit că, fără ea, lucrurile nu mergeau cum trebuie. Lor le era milă de mine. Tocmai fusesem dat de gol, tocmai le arătasem că priceperea mea ca tată depindea în întregime de ea și mă simțeam extrem de jenat. Poate că, dacă aș fi știut că era o repetiție generală pentru restul vieților noastre, aș fi spus GATA CU SMIORCĂIALA, MUCOȘILOR sau AJUTAȚI-MĂ. Sau ia-mă pe mine, ia-mă pe mine în locul ei, te rog.

TATI, „Durerea e o făptură înaripată”, p. 100

Conchid prin a spune că dacă ești în căutarea unei cărți frumoase despre pierderea cuiva drag, despre negare – acceptare – vindecare, despre puterea de a merge înainte ÎN RITMUL TĂU, atunci „Durerea este o făptură înaripată” e cartea pe care o cauți.

Cumpără de pe Libris sau Elefant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *