Engagementul pe Facebook și Instagram a scăzut brusc

By | #SocialMedia

scadere engagement facebook

De vreo două săptămâni experimentez niște ciudățenii pe Facebook și Instagram. Engagementul pe conturile personale s-a dus în cap.

Acum, să fim serioși, nu mor după asta. Dar în același timp nu despre asta e vorba. Lucrez în social media, sunt om de comunicare, mă interesează să văd de ce și cum.

Prin urmare, am întreprins un mic research.

Am mers pe SocialPedia și am scris despre observația asta și aparent nu sunt deloc singurul care experimentează scăderea de engagement și reach.

Atenție, vorbim de conturi personale. Nu de cele de business.

Le-am scris celor de la Facebook și aștept un răspuns, deși nu cred c-o să sosească prea curând.

Practic, ce se întâmplă este că pe Instagram și Facebook, postări care făceau ravagii în trecut (să zicem, poze cu apusul sau cu pisici) abia ajung acum la jumătate din engagement rate-ul din trecut.

Sau am mai observat că postări cu high engagement în prima oră nu mai sunt împinse în News Feed și ajung la utilizatori la câteva zile după ce au fost postate.

Cum ar fi cazul postării ăsteia:

Repetiții pentru Ziua Aviației Române. Am zis să prind momentul azi-dimineață.

Posted by Adrian Anghel on Thursday, July 16, 2020

Și evident că te întrebi dacă nu cumva băieții au făcut niște modificări la algoritm fără să anunțe ceva, nu?

În fine, până vin explicațiile de la Facebook, ar fi trei motive pe care le voi înșira mai jos:

1. E perioada.

Cam asta e, prieteni. Oamenii au început să plece pe la mare, pe la munte, să-și ia concedii (că na, chiar dacă e pandemie și avem alte așteptări, românul nu se dezvață de ce știe el mai bine).

SAU

Românul s-a săturat de internet. Ce-i drept, valul de discriminare, ură, rasism, fake news, ce face și ce nu face virusul, îndemnuri la proteste anti-mască etc etc m-au obosit foarte tare până și pe mine. Așa că mă aștept ca asta să fie un recul. Să fie o îndepărtare conștientă de FB și Insta și atunci aș înțelege. Dar mi se pare cam dificil.

2. Au bușit cumva algoritmul

Până la urmă e un site în continuă actualizare. Se lucrează non-stop under the hood, prin urmare na, se mai întâmplă să se bușească ceva prin spate. Teoria asta a zis-o Răzvan Bucur pe SocialPedia și nu e de lepădat. La cât de haotic lucrează Facebook și la câte greșeli fac programatorii în graba lor de a fi up-to-date, nu m-ar mira.

Mai în detaliu, se pare că ar lucra la anonimizarea datelor, în special pentru developerii care fac transfer de date cu Facebook – acestea trebuie anonimizate. Asta duce inclusiv la o modificare de API și poate prin asta au bușit și altceva, fără să vrea.

3. Testează ceva nou și nu știm încă

Facebook surprinde oricând. Mai ales când ți-e lumea mai dragă. Așa că n-avem de unde să știm încă ce plănuiesc ei acolo în spatele cortinei.

Din punct de vedere media, că am zis să mă interesez și aici, nu e notabil mai nimic.

Paid ads rulează ca înainte. Nu sunt diferințe de reach sau engagement pe bugete. Postările care performau înainte bine fiindcă erau bine optimizate fac asta și acum.

Nu știi cum funcționează algoritmul Facebook?

Nu-i bai. Afli acum.

Facebook prioritizează postările pe care le vezi în News Feed (evident și restul utilizatorilor) cam așa:

  1. În funcție de utilizatorii cu care interacționezi cel mai des (automat de la ei o să vezi conținut cât mai des)
  2. Tipul de format de postare cu care interacționezi cel mai des (poză, link, Note, status, video etc)
  3. Popularitatea postării (dacă o postare a prins în prima oră un val mare de engagement, atunci cel mai probabil îți va ajunge și ție în feed)

Cam așa sortează algoritmul Facebook ce vezi tu în News Feed în 2020.

Dar algoritmul Instagram? Acolo cum mai e?

Păi cam la fel. Sunt, totuși, sub umbrela aceleiași companii mamă, nu?

Pe Instagram, ce vezi în News Feed e dat de următoarele „ranking signals”:

  1. Istoricul interacțiunilor. Puteau să se oprească doar aici și cam aia era, dar în fine, aici intră toți utilizatorii cu care tu ai interacționat des (likes, saves, shares, DMs, Stories etc)
  2. Interes față de tipul de postare. Îți place un stop-motion? Cinemagraph? Adică video? Static? Galerie? Carousel? Subiectul de postare via hashtag să fie pe traveling? Pe beauty? AI-ul învață și-ți dă asta tot mai des.
  3. Ce e mai recent. Chiar dacă feed-ul Instagram nu mai este cronologic, iar boșii se laudă că a crescut rata de engagement pe postări cu 50% de când au făcut această schimbare, tot țin cont și de ce ar fi mai recent, mai aproape în timp de sesiunea ta pe platformă.

Cam astea ar fi, așa, pe scurt. Puteți citi aici o ditamai poliloghia.

Vă voi ține la curent pe viitor în legătură cu problema pe care am sesizat-o, dar dacă și tu experimentezi o scădere a engagementului și reach-ului pe profilul personal, nu te panica. Suntem mulți care trecem prin asta.

Pune și tu poze mai urâte în perioada asta și aia e. :))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *