Un scurt ghid de etică pentru influenceri

By | #SocialMedia, Opinie

Un scurt ghid de etică pentru influenceri

În ultima perioadă m-am tot lovit de scandaluri cu influenceri. De aceea, am zis să pun aici un scurt ghid de etică pentru influenceri.

După faza cu reglementarea industriei de influencing, avem acum un nou scandal. Dar nu despre asta vreau să discut, ci mai degrabă despre ce ar putea un influencer să facă bine pe partea sa.

Nu mi se pare deloc ușor să fii influencer, iar când alegi să faci asta îți dai seama că ești simultan într-o goană după bani.

Asta duce la derapaje. Astea au fost și vor fi în continuare, doar că niște oameni, prin trecut, au stabilit o normă foarte proastă în ceea ce privește modul de a te purta în digital și de a te asocia cu branduri pe care să le schimbi ca pe șosete.

Îmi doresc o industrie cât mai sănătoasă. Atât ca blogger, cât și ca social media manager la agenție. Vreau să am cu cine să lucrez.

Așa că uite ce mi-ar plăcea să văd la un influencer, la modul ideal:

Menține-ți coloana vertebrală

De la început și până la bun sfârșit, când nu mai poți s-o faci sau ți s-a luat.

Fii un diplomat cu toată lumea. Cu publicul tău, în primul rând, cu partenerii tăi de business (clienții) și cu ceilalți colegi de breaslă.

Dacă cineva te înjură, nu sări să întorci cu aceeași monedă. Nu te coborî în puțurile prostiei ca să demonstrezi că poți și tu.

Dacă un brand te invită la o campanie, dar nu e pe gustul tău, refuză cu tact și lasă o ușă deschisă, deoarece nu știi niciodată când poate veni ceva cu care să te poți asocia pe bune. Aici mă refer la agenție, că dacă propunerea vine direct de la brand și tu ești meh, atunci n-are rost să vorbim de un viitor.

Dacă un alt influencer pe care îl cunoști și ți-e prieten, intră într-un scandal de PR aiurea, în care n-are dreptate, nu sări și tu să-i iei apărarea și nu-l împăuna la mai multe rele. Menține distanța, încearcă să dai un sfat bun dacă ai, dacă nu, taci.

Ai grijă de conținutul tău

Oferă zilnic cel mai bun conținut pe care poți să-l dai. Dacă nu simți inspirația atunci, reciclează ceva, dar nu o prezenta ca pe ceva nou.

Din trecut, șterge orice nu te mai reprezintă. Pot fi rant-uri care azi nu-ți mai fac cinste.

Ai grijă să ai mereu un conținut care să te reprezinte, să fie cel care ești acum, iar din trecut lasă mereu o urmă din care să înveți, asupra căreia să revii și să vezi de unde ai pornit.

Ai grijă de imaginea ta

Un influencer nu e nimic altceva decât echivalentul unei persoane publice. Orice emiți ajunge la un număr destul de mare de oameni, iar dacă urmăritorii tăi chiar sunt numeroși, atunci există potențial și de viralizare.

Ai grijă cum vorbești, cum te prezinți, ce opinii emiți. Calculează de 5 ori și taie o singură dată când vrei să faci un conținut pe o temă sensibilă.

La tine în baie, poți fi cine vrei, dar în momentul când „pășești” în online, devii persoana model pentru comunitatea ta. Same goes for offline!

Construiește-ți o imagine curată

ColoAB, băiatul anchetat de poliție la ora asta, și-a construit comunitatea, după cum chiar el a recunoscut, pe niște storytime-uri fake în care prezenta senzaționalism, scandal și un limbaj vulgar.

În felul ăsta a avut el grijă să-și crească o comunitate. Ani la rândul. Zilele trecute, treaba asta i-a explodat în față, iar acum nici nu știu dacă mai are rost să vorbim despre el. Tocmai și-a terminat singur „cariera”.

Concluzia? Ai grijă cum îți construiești imaginea. Cu cine te asociezi, chiar și pe la evenimente. Felul cum alegi să te exprimi și să-ți expui persona.

Oamenii te vor cataloga fix după ce le arăți. Și în online e super simplu să te faci de căcat repede. „From hero, to zero.”

Asociază-te cu branduri pentru care simți ceva

Pe la începutul articolului vorbeam despre niște persoane care în trecut s-au gândit că ar fi cool să facă campanii cu cinșpre mii de branduri, de la o zi la alta.

Cred că era ziua și brandul, iar unele chiar din aceeași sferă de activitate.

E momentul să înceteze treaba asta. Agențiile și brandurile sunt mai atente cu cine se asociază. Există „black lists” cu oameni care nu intră în campanii tocmai fiindcă lucrează cu brandul concurent.

Ce vreau să spun? Încearcă să te asociezi cu brandurile tale favorite. Cum? Vezi mai jos. Știu că banul e puterea, dar e mult mai etic să păstrezi autenticitatea ta. În plus, poți descoperi oricând noi favoriți.

Show some love, fără să ceri bani

Ai lucrat cu un brand la care ții mult sau ai branduri la care ții mult, show some love și fără să fii plătit.

Între influencer și brand se creează o legătură mult mai specială în felul ăsta, iar în România cred că sunt o mână de oameni care fac asta constant cu brandurile favorite.

Majoritatea își aduc aminte de ele doar când mai vine câte o campanie sau câte o atenție. Relația e brand – influencer, când ar trebui să fie cel puțin echitabilă.

Dacă tot folosești zilnic un produs sau sunt oameni de care ți-e drag, arată-le simpatia ta din când în când. Un Story, un Insta post, ceva acolo care să țină relația vie.


E puținul pe care mi l-aș dori de la un influencer. Dacă aveți și voi alte idei, vi le aștept în comentarii.

Pe parcurs, voi completa articolul ăsta cu sugestiile voastre.

One Response to " Un scurt ghid de etică pentru influenceri "

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *