Niște opinii despre FIFA 21

By | Gaming

Au trecut mai bine de două luni de când mi-am luat FIFA 21 pentru Playstation 4 și cred că e momentul să stăm puțin de vorbă.

Urmează un articol lung.

Nu pretind să fiu expert în gaming, adică să știu mici detalii ce țin de grafică, programare etc. Sunt un consumator de FIFA din 2005 încoace. Să zicem că am trecut prin joc destul până acum.

Spuneam într-un articol de prin vară că acest FIFA trebuie să întreacă precedenta ediție. Ei bine…

Întrebare: e FIFA 21 un upgrade sau e aceeași poveste obosită de la EA?
Răspuns: e, pe alocuri, aceeași poveste obosită.

Dacă ar exista o corelare cu politica românească, EA ar fi lejer PSD-ul jocurilor. N-am văzut în viața mea o franciză de jocuri, precum FIFA, care să promită an de an atâtea și să livreze de fapt o minciună.

An de an, EA Sports promite că vine cu ceva tare, că îmbunătățește X și Y, dar în realitate totul se face sub formă de experiment, iar singura zonă care primește de fapt un upgrade e cea monetizabilă (FUT Champs & Ultimate Team).

Să fim serioși, doar nu sunt proști. Bagă bani acolo de unde le vine banul, numai că niște procese judecătorești prin State care consideră că ce fac ei mai nou se numește gambling s-ar putea să-i coste grav.

Și dacă se demonstrează că așa este, atunci EA Sports, pe românește, a belit p…

Și până și acele moduri online de joc sunt complet bușite. Pe banii fraierilor, EA oferă o experiență jalnică de joc, cu multe bug-uri, probleme de servere și nimic altceva decât cerșitul de mai mulți bani de la tine din buzunar.

Dar să le luăm pe rând. FUT Champs și Ultimate Team nu mă interesează. Eu joc pentru mine, la carieră și eventual online friendlies cu prietenii.

Pe partea lucrurilor noi propuse de FIFA la nivel de gameplay în acest an:

  • au zis de agile dribbling și evident că l-au făcut super putere în joc. Dacă știi să faci niste dribblinguri, stai liniștit că nu te mai deposedează nimeni.
  • au zis de positioning personality, adică mai degrabă o treabă ce are legătură cu IQ-ul jucătorului. aici rămâne de văzut, momentan am jucat lower league football, încă nu am apucat să văd pe bune treaba asta, dar ceva îmi spune că nu e reglat cum trebuie.
  • creative runs.. aici treaba asta este extrem de trasă de păr, ba chiar e spre inexistentă. fie nu am deprins eu combinația de butoane pentru a realiza treaba asta, fie nu înțeleg unde e. toți jucătorii mei aleargă la fel ca în precedentele FIFA, nu mi se pare ceva schimbat fundamental. btw, știu ce buton să apăs ca să-mi fac jucătorul să plece în lansare, doar că de data asta e mult mai greoi, spre deloc.
  • natural collision system.. nu cred că are sens să discut aici. încă se mai ciocnesc ca niște pietre plecate la vale, iar uneori mingea sare din ei ca din colț de masă direct peste tribună. super îmbunătățire.
  • fundamentals of football au zis ei că ține de felul în care fiecare jucător înțelege cum și unde să dea o pasă, ce fel de preluare să facă în spațiul pe care îl are, cum să centreze, cum să paseze, cumva tot de știința jocului. ei bine, aici e cu dus și întors. Unele sunt exagerat de bune, altele sunt exagerat de proaste. Adică tot din extremă în extremă. Nimic echilibrat. tipic FIFA.

Mi se pare incredibil că de la FIFA 2005, deci de când joc acest joc, niciodată nu cred că am fost nevoit să mă întorc cu jucătorul în apărare.

Concret, să zicem că joc un 4-3-3 holding sau 4-3-3 cu CDM în fața apărării. Prieteni, nu am crezut că vreodată la un joc de fifa, cu toate că-i dau indicații jucătorului ăluia, să fiu nevoit să cobor MANUAL cu el, să-mi ajute apărarea.

Restul e plimbare. Ce au făcut băieții la gameplay, nu știu, dar să văd cum echipa adversă construiește atacul în timp ce mijlocul meu, în loc să susțină defensiva, se plimbă și sunt spectatori la joc n-am mai văzut.

Dacă mingea trece de linia de mijloc, mijlocul rămâne acolo. E ca la pinball când biluța trece de prima linie de obstacole. Adio.

La știința jocului au f**** meciul, ca s-o spunem pe românește. Unele preluări zici că sunt de Maradona, deși jucătorul are overall 60-65, altele extrem de simple, te întrebi de ce i-ai pasat-o. Nu pricepi nimic.

La fel și pasele. Au zis ei că jucătorul decide acum în funcție de plasamentul în joc unde e mai ok să paseze.

Ahaaaa, deci de asta în postură de 2 la 1 cu portarul, dacă eu vreau să pasez cu atacantul celălalt „for a simple tap in” cum zic englezii, al meu o dă în spate?

De asta dacă vreau să-mi lansez un jucător plecat pe culoar, al meu o dă în spate? Ține de știința jocului deși eu pe joystick îi spun „într-acolo, ostașul meu?”

Ciudat.

Mai apoi, nu mai există atac și apărare. Există doar atac.

Au făcut ei acele creative runs și altele la nivel de sistem de joc care, din nou, a dezechilibrat complet meciul. Cum ziceam, numai extreme. Nu există un echilibru în jocul ăsta.

Până acum, numai meciuri cu 4-5 goluri am avut. Orice contraatac, de fapt orice atac, aproape, se încheie cu gol. Și ce e mai dezamăgitor e că au stricat orice idee de defensivă în joc.

Nu vorbesc doar de AI, vorbesc inclusiv de ai tăi.

Aproape orice contraatac condus de player / AI împotriva ta se cam lasă cu gol. Asta pentru că apărarea uită să mai coboare, iar mijlocul face ce am zis mai sus.

Și asta, sincer, prieteni face ca acest joc de fifa să fie, poate, unul dintre cele mai plictisitoare jocuri ever.

Nu mai există competiție reală. Au băgat acel mod de „competitor” care cică replică mișcările unui jucător real de FIFA.

Aiurea, bineînțeles. Unele faze par scoase de acolo, dar altele rămân la ceea ce făcea AI-ul cel mai bine.. hazard. Absurd.

Alte tâmpenii au fost neactualizarea echipelor, deși jocul a mai trecut prin vreo două patch-uri. Încă sunt jucători legitimați pe care nu-i găsești în joc.

Managerul care e identic atât la negocieri cât și pe bancă și are un echipament tâmpit generic de fifa încă persistă, chiar și după actualizări.

La carieră, m-a enervat și mă enervează sistemul lor de match sharpness și active training. Bineînțeles și ăsta e scos din echilibru.

Dacă ai jucători la reserves, adio. Ăștia nu prind active training. Practic le scad calitățile generale (overall) instant doar pentru că nu faci training cu ei pentru că nu sunt în primul 16…

Te obligă la rotație? Sigur că da, dar asta înseamnă și mai multă administrație decât joc în sine. Plus că de ce aș folosi un om de 55 OVRL când am unul de 70?

Încă două la minusuri și aia e: cartonașele galbene sunt inexistente în joc. Au zis ei la un patch update că au rezolvat problema, că prea des se dădeau.

Evident, clasic EA, acum nu se mai dau deloc. Pentru că e nu e niciodată gri, e fie alb, fie negru. Și vorbim de faze evidente, de faulturi enervante pe care ți le mai face AI-ul în momente decisive de joc.

Altceva foarte frumos tot din categoria asta sunt offside-urile. N-am dat și n-am primit în viața mea la un joc de FIFA goluri din offside câte sunt în ăsta. Sau penalty-uri din faulturi inexistente, evident bug-uri recunoscute de EA, dar nerezolvate.

Hai să vorbim și despre câteva chestiuni bune:

Oh, the grinding.

Nene, la carieră acu trebuie să faci grinding la greu. Jucătorii cresc mult mai greu la overall. Echipa progresează mai lent la nivel de calitate.

La dezvoltarea jucătorului trebuie să fii mereu cu ochii pe development plan, să vezi cum progresează, să vezi dacă e cazul să schimbi acolo ceva. Să se adapteze nevoilor tale de joc.

Antrenamentul trebuie să-l faci tu de câteva ori ca să obții notă maximă. După simulezi și aia e, iar asta mi se pare sincer între tâmpenie și OK. Nu înțeleg de ce ni se mai întrerupe progresul de două ori pe săptămână pentru training când se poate simula și singur?

Dacă vrei să joci cât mai realist, atunci transferurile devin mai dificile de realizat. Banii mai greu de făcut rost. Ehe, muncă. Dar astea dacă ai grijă să joci pe STRICT în setările de carieră de la început.

Îmi plac animațiile din joc ce țin de lovirea bărilor porții sau stâlpilor din spate, care acum reacționează la lovituri.

Atmosfera de meci și reacțiile jucătorilor sunt mult mai vii, mai accentuate. Un gol primit în ultimele minute îți dărâmă toți jucătorii pe gazon.

O pasă proastă îl face pe autor să-și ridice mâinile în aer sau să urle de nervi. Mici detalii care fac jocul mai real.

Am observat că la carieră nici un meci nu mai seamănă între ele. Ceea ce mi se pare tare. Diferența de skill între echipe e mult mai marcantă.

Sunt echipe care au atacuri puternice și care te ard atunci când te prind, dar sunt și echipe care, vorba aia, își cunosc limitele și nu pot profita, de exemplu, de momente bune de joc pentru că nu au cu cine.

Din nou, mici detalii care îmi plac.

Sunt fericit și că au mai redus din saturație și contrast. Mă dureau grav ochii după un meci pe soare la FIFA. Bine, nici acum nu e ideal, dar nu le poți avea pe toate de la un colos în gaming.

Am văzut că a apărut și NextGen de curând și pot spune că arată trăznet, dar fără modificările necesare la gameplay, va rămâne același FIFA obosit.

Concluzie?

Putea fi mult mai bine. Înțeleg că e pandemie, că s-au grăbit să livreze, dar pe bune că nu murea nimeni dacă mai stătea oleacă la copt. FIFA 20 a fost OK, dar nu trebuia lansat un joc în stadiul în care a apărut 21.

E efectiv o caterincă proastă la adresa fanilor.

Cred că jocul va fi cu adevărat jucabil abia prin februarie – martie, când se vor fi finalizat toate patch-urile de actualizări la problemele existente și se va echilibra puțin jocul. Că momentan e vorba numai de extreme.

Păcat. Mulți bani pentru o experiență deranjantă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *