Debutul anului? „Open Water” de Caleb Azumah Nelson

By | Carti

open water caleb azumah nelson

Vă mai aduceți aminte de articolul ăsta pe care l-am scris la începutul anului?

Nu, hai ce dracu, că nu suntem perfecți. E ok, nu se supără nimeni *plânge în litere*.

În lista aia cu cărți mișto ce sosesc în 2021 și pe care ar fi trebuit s-o actualizez, scriam eu și de o anume carte intitulată Open Water de Caleb Azumah Nelson. Caleb este un fotograf din sudul Londrei, un băiat căruia îi place arta de toate felurile și care și-a încercat mâna scriind diferite proze scurte ce au apărut în UK și a fost shortlisted pentru BBC National Short Story Award.

Așadar, nu-i străin de scris. Are 26 de ani și se vede că respiră acea sensibilitate artistică. Din fotografii, din muzică și din ceea ce scrie.

Și formula aleasă în debutul său e una extrem de ambițioasă. La modul nu oricine își permite să debuteze cu un roman la persoana a II-a, proză poematică, plină de metafore și salturi în timp prin cuvinte bine alese.

Exercițiul narativ asupra căruia te supune cartea asta e activ tocmai prin faptul că citești încă de pe prima pagină YOU. Contextul îl reprezintă povestea de dragoste a doi artiști din Londra: un fotograf și o dansatoare. El localizat în sudul Londrei, ea în Dublin la universitate.

Totul se întâmplă extrem de natural, o poveste de dragoste pe care o simți pe vârful degetelor atunci când întorci pagina. Tocmai prin sensibilitatea aia artistică de care ziceam mai devreme, ești pus în mijlocul lumii lor.

Când citești constant tu, tu, tu pare că o voce caldă ți se adresează. E ca destănuirea unui prieten și în același timp te face să te pui în pielea personajului.

Vedem, astfel, viața de noapte engleză ante-pandemică, bass-ul și armonia muzicii jazz, ritmul bătăilor inimii fiecăruia din personajele implicate, mâinile ce se găsesc în întunericul din așternut, ochii ce strălucesc sub luna plină, buzele ce odată împreunate sunt un plonjon într-un ocean din care nu mai ai cărare.

Să fii în „open water” înseamnă să fii liber, să știi să stai la suprafață. Un exercițiu de echilibristică între viață și moarte.

Frumusețea cărții ăsteia e redată de intimitatea felului în care e scrisă. Avem, astfel, o perspectivă a interiorului omului de culoare ce-și trăiește zilele cu frica unui alt final decât cel banal al zilei. Nu degeaba avem un echivalent nemaispus până acum într-o carte sau hai să spunem că e de inspirație Baldwiniană: „there’s freedom in being seen”.

De asemenea, libertatea și dragostea sunt localizate în a fi văzut. Nu prin tine, ci văzut pentru cine ești, ce ești, ce faci, cum gândești, cum dansezi, cum fumezi, cum mergi, cum scrii, cum vorbești, cum clipești, cu deschizi brațele în fața dragostei etc.

Să fii mai mult decât un trup. Să fii om.

Sunt o sumedenie de referințe și intertextualitate care să susțină teza asta, de la „Dacă strada Beale ar putea vorbi” și alte texte de James Baldwin, până la expoziții de artă ca cea a lui Lynette Yiadom-Boakye unde expune niște portrete pline de substanță și viață, până la muzica jazz sau la muzica lui Kendrick Lamar (de ale cărui versuri face uz în narațiune și al cărui fan is și eu).

Dar Caleb se folosește de această poveste de dragoste ca să ne prezinte cât mai brut interiorul omului de culoare (cum am zis mai devreme) în cea mai intimă parte a sa. Acel „să fii văzut pentru cine ești” e de fapt faptul că ești un om de culoare. You are black spune el, love makes you black și asta este o mândrie.

Doar că în ochii restului lumii, să fii black e o judecată.

E o metodă de îngenunchiere, de vărsare de sânge, de depresie, de a te ascunde de lume, de a fugi, de a te simți obosit și de a renunța la absolut tot. Ceea ce și face.

Își pierde unul dintre cei mai buni prieteni, suferă, își pierde și bunica în incipit, suferă mai mult. E o carte a contrastelor din toate punctele de vedere. Și ești în mijlocul tuturor acestor schimbări. Jubilezi în fum de țigară, muzică de jazz undeva în beciul unui club din Londra, dar te afli și-n mijlocul morții lui Daniel, și-n sufletul personajului principal care nu-și mai găsește locul.

De ce ți-ar plăcea cartea asta? Pentru că-i o poveste de dragoste plină de sensibilitate, extrem de intimă, cu multe referințe artistice care o să-ți placă. Pentru că-i și despre origini, despre suferință, despre rasialitate, despre traumă și psihic și ce simți când nu ești decât o bucată de carne pentru alții.

Caleb merită atenția noastră. Și pentru acest debut și pentru ce va avea de spus pe viitor.

Aveți două posibilități dacă vrei să cumpărați cartea: Cărturești, care o are în stoc sau Book Express la comandă. Eu am achiziționat-o din Cărturești. Spor la citit!

P.S.: Sally Rooney a anunțat roman nou la toamnă. Tot la toamnă, Colson Whitehead scoate și el roman. Vin vremuri bune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *