Recenzie The Conjuring (2013)

By | Opinie

conjuring-tixÎn urmă cu câțiva ani, nu știu dacă mai sunt cititori de atunci care își aduc aminte, aveam un obicei ca în fiecare duminică să urmăresc câte un film horror. Asta s-a întâmplat în intervalul 2007-2009. Urmăream filmul și reveneam pe blog cu o recenzie, bineînțeles că și filmul era anunțat dinainte pentru o interacțiune pre-post mai mare. De aici am deprins o pasiune pentru filmele horror, una plină de intrigă și mister, dar totodată cu timpul și plictisitoare. De ce? Pentru că ajunsesem la un moment dat să știu planul unui film horror cap coadă dinainte să-l văd. Totul devenise așa de ușor de anticipat încât, în 2009, am renunțat să mai urmăresc. Am rămas însă cu experiența și acel plan. De aceea privesc foarte critic orice film horror.

Prin urmare, alături de mai mulți prieteni, ne-am luat inima-n dinți și am pornit către Cinema City pentru o porție de horror de calitate – The Conjuring. Adicătelea, 7,8 pe IDMB este o notă uriașă pentru un film horror, iar acest lucru trebuia justificat și în ochii noștri. Nu prea îmi place să scriu concluzii pe-ndelete la final, de aceea voi scrie aici și voi argumenta. A fost dezamăgitor. Ori, cel puțin nu de nota pe care o are pe site-ul de specialitate. Repede o paranteză înainte de a mă porni spre argumentare – adaptarea titlului în limba română, GREȘITĂ și aiurea.

Pasaje iraționale

Cam ăsta ar fi primul meu lucru de obiectat. Foarte multe pasaje iraționale între scene. Începutul, am stat și m-am lămurit și cu ceilalți, nu prea avea nicio legătură cu povestea în sine. De asemenea, în timpul acțiunii în casă, veți vedea, nu vreau să vă dau spoilere, au fost foarte multe faze în care undeva se întâmpla ceva grav, iar în altă parte era pace și liniște. Chiar dacă mai devreme mai fusese un fenomen sau două care implicau întreaga construcție.

Clișeu aici, clișeu acolo, clișee peste tot

Ce e un film fără clișee? Pai cică nu ar mai fi film, dar uite vedeți voi, lumea cam caută filmele care au început să nu mai prezinte clișee. Filmul în cauză a cam avut parte de toate clișeele pe care le găsim la orice alt film horror chiar și de nota 4 pe IMDB. Un lucru care m-a exasperat a fost acel „timp pentru dragoste”. Știți și voi, nu există film în care protagoniștii să nu se sărute sau să-și arunce vorbe dulci când altcineva e pe moarte sau ei sunt pe moarte sau exploziile sunt pe background și așa mai departe. E enervant, irațional, ficțional și cum mai vreți voi să-i ziceți.

Probabil ce a mai ridicat nota acestui film din punct de vedere al scenelor a fost o fază în care, CULMEA, mai nou se implică și vremea. Asta nu am mai văzut la niciun film horror și mi s-a părut ceva nou, dar în același timp și mult prea ieșit din aria realității noastre. Un prieten zicea: de când demonii au ajuns și meteorologi?

Esențe mult prea tari

Plecam pe premisa că Ed și Lorraine Warren au trăit niște grozăvii dăstea la viața lor și că sunt cu experiența acumulată cât pentru o viață, dar să nu exagerăm cu aventura. Din poveștile de hă-hă-hă, cunoaștem și noi puterea unui demon și cam ce ar putea face. Ori această aventură a fost cam exagerată, părerea mea. Dacă privim realist, cam trebuiau să moară de mult, ori eu cu siguranță nu mai puteam să-mi pup fetița zâmbind de noapte bună. Probabil eram într-un spital în șoc sau pe o plajă în Florida relaxându-mă, departe de toate treburile ăstea.

Personaje bine definite

Cam ăsta-i singurul lucru care mi-a plăcut. Persoanejele au fost bune, actorii adică. Aceștia s-au băgat sub pielea personajelor excelent și au oferit exact ceea ce trebuiau, iar asta mi-a plăcut la nebunie. Au mai fost niște cadre scurte în stil portret care din nou mi-au atras atenția și m-au făcut să dau din cap a bine. Soții Warren, precum și soția familiei au jucat splendid.

Să vă mai zic?

Nu cred că mai are rost să vă mai spun ceva, chiar dacă ar mai fi. Nu vreau să vă induc această părere de rău cu privire la film, în special dacă nu l-ați văzut. Sunt suficiente faze de du-te-n *#(@&, așa că vă invit să vă uitați și voi. Nota mea de IMDB? Hmmm, cred că un 6,4 cu indulgență. Trailerul la final.