Salman Rushdie scoate carte pe Substack

By | Carti

Uite că, într-un final, se întâmplă și asta: un autor precum Salman Rushdie scoate următoarea sa carte direct pe Substack.

Era o chestiune de timp până când autorii făceau saltul ăsta. Printul nu e mort, nu va fi niciodată.

Asemenea nostalgicilor după vynil, casete & vintage stuff în general, nici cărțile fizice nu cred că își vor găsi prea curând obstescul sfârșit.

Doar că prin această alegere a lui Salman Rushdie, se deschide calea către tot mai mulți autori ca opțiune viabilă în lansarea unei cărți.

Și beneficiile sunt imediate.

Cum așa?

Păi nu mai treci prin editură. Ceea ce, în funcție de zonă, poate fi pozitiv sau negativ. În cazul nostru, nu cred că are sens să mai vorbesc despre asta. Poți asculta episodul de podcast cu Andrei Ruse.

În străinătate, în schimb, lucrurile stau mai bine decât la noi. Autorii sunt plătiți mult mai bine și citiți mult mai bine, dar ori și cât e un comision generos pentru producția de carte și promovare care ajunge la editură.

Comisionul ăsta e sărit acum. În loc să ajungă în brațele unei edituri, ajunge la Substack. Și e un comision mai mic.

Mai apoi, parte din schema asta financiară sunt și banii pe care autorul îi vede imediat din abonamentele cititorilor.

Așadar, financiar vorbind avem un win-win.

Mai departe, la nivel de engagement carte – cititor – autor se creează o nouă dinamică.

Serializarea unei cărți în newslettere periodice (nu știm momentan când de des pe săptămână sau dacă va fi doar un capitol pe săptămână) va aduce un altfel de vibe decât cititul unei cărți la modul clasic.

Sau chiar foiletonul istoric, deși se apropie mai mult de el.

Dinamica asta e una mai strânsă, fiindcă mailul e trimis de autor cititorilor. Un autor, în cazul acesta, de renume. Așadar avem o relație mai intimă, mai directă, mai discretă.

Feedback-ul, de asemenea, poate fi și el direct, dacă autorul dorește să citească niște reply-uri sau pune la dispoziție secțiunea de comentarii.

Overall, se creează un buzz pe o perioadă mai lungă, constant, care poate genera un awareness mult mai mare cărții decât o simplă lansare fizică.

Cu o carte fizică ce facem? Mergem în librărie, o cumpărăm, o citim, eventual scriem un review și acesta-i tot procesul. Unul care poate fi destul de scurt.

În schimb, aici avem o perioadă predeterminată de lectură, pe bucăți, cam ca la un serial fără binge, în care trebuie să citești, să comentezi, să aștepți o nouă bucată.

Se creează, așadar, anticipație, discuții, poate chiar genera „episodic reviews” ca la seriale și din nou ajungem la un awareness mai generos.

Prin urmare, nu am cum să nu văd cu ochi buni decizia asta. Sau hai să-i spunem experiment. În urma lui, dacă vor exista niște rezultate, aș fi tare curios să le văd.

Mă aștept, oricum, ca acest trend să se dezvolte tot mai tare în viitor.

rushdie scoate carte substack

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *