Scammeri de Instagram

By | #SocialMedia

t-post scam

Sunt multe tipuri de scammeri pe internet. Fiecare platformă cu tipul ei preponderent.

De la genul care vânează „sex” cu linkuri frauduloase, la ăla țăran de pe olx, la cele în care ți se spune „cum arăți” pe messenger în nu știu ce fake poză, la cei care oferă produse gratis pe Insta.

Și despre ultima categorie vreau să vorbesc, dar nu înainte de a discuta puțin despre Instagram.

Prieteni, în mediul digital sunt deja la capitolul dinozaur. Am crescut cu internetul, iar față de noua generație pot să spun cum arăta Google înainte să fie cool.

Dar nu am văzut în viața mea o bătaie de joc față de o rețea socială cum a ales să facă Facebook cu Instagram.

Au distrus Zucky McCopyPaste & co absolut tot ce era frumos la platforma asta și mai ales its unique selling proposition.

Instagram astăzi nu mai e nici măcar un photo-sharing app, iar asta o spun efectiv cei de la conducere. În loc să ducă o luptă de unicitate, de autenticitate, Facebook alege să ducă una de acaparare.

Una de cucerire teritorială & de timp. Basic americani.

Și în timp ce Instagram se diluează tot mai tare ca esență și fuge după TikTok, scammerii își fac de cap.

Și pentru că vreau să vă dau un exemplu concret, unul cu nume și prenume, ia priviți voi la contul ăsta.

Arată bine, nu? Au modele, au un statement în spate, au o idee bună de marketing, la o adică nu-ți spune nimic că ar fi dubios acolo, nu?

Mno, dacă intri la ei pe site, lucrurile capătă o veridicitate și mai mare. Au o adresă poștală, ba chiar pretind să aibă și o bază de abonați destul de solidă pentru ce fac ei.

Dubioșeniile însă apar în momentul în care devii membru și eu am devenit, fiindcă am vrut să văd cât de departe merg. Mi-a plăcut ideea, mi-a plăcut cum s-au prezentat, hai să vedem.

Pe 30 iunie la 4 dimineața am primit un e-mail de la ei via Instagram cum că ar vrea să colaborăm. Ăsta ar fi primul red flag: 4 dimineața, în condițiile în care dacă faci research descoperi că sunt niște suedezi.

Suedezii țin la programul lor, n-o să vezi pe ei dând mailuri în creierii dimineții. Asta dacă nu cumva au vreun bot care face razie pe Insta și se ocupă de asta.

Până la finalul lui 30 iunie aveam deja abonament confirmat, cu o reducere bazată pe codul primit de 100% cu excepția taxelor de transport și vamale. Am dat 5 euro, dacă nu mă înșel.

Când am completat datele, mi s-a părut dubios asta:

  1. Nu puteai completa cu adresa completă. Ci doar strada și numărul. Le-am scris un e-mail pe tema asta, nu mi-au răspuns.
  2. Nu aveai buton de cancel subscribtion. Trebuia să le dai mail ca să rezolvi asta.

Fast forward în august și evident că nu primesc nimic. Urmăresc acolo informații legate de producție și livrare. Teoretic, până pe 14 august ar fi trebui să sosească (chiar și cu întârziere) produsul pe care se baza colaborarea și dacă reușea, ulterior, abonamentul permanent.

Da, eram dispus pentru o idee de genul ăsta să plătesc bani.

Pe 29 iulie am anulat abonamentul. De ce pe 29? Pentru că deși prima ediție era gratis, băieții deja mă obligau să o plătesc pe a doua pe 1 august. În condițiile în care eu nu experimentasem nimic. Nu văzusem cu ochii mei despre ce e vorba.

Așa că le-am dat un e-mail și le-am zis la revedere. Aparent mi-au răspuns prompt și mi-au anulat abonamentul (pe verificate în Homebank, să nu ne trezim cu tranzacții nefericite).

Mno, acum de ce zic că sunt scammeri?

Poate s-au mișcat lent. Poate nu au reușit să facă ultima ediție de tricou în deadline. Poate, poate, poate.

Dar iată ce e-mail primesc pe 13 august de la același „om” care mi-a scris și pe 30 iunie:

Este copy-cat, identic cu cel din 30 iunie. Tras la indigo, nu mai știu ce similitudine să folosesc aici. În fine.

Așa mi-am dat seama că băieții cu asta se ocupă. Au o imagine foarte bună, au niște followers reali, au avut niște acțiuni poate prin trecut cu niște influenceri la nivel global, iar acum storc bani de unde pot.

Câte 5 euro de aici, câte 5 euro de acolo.

Și cine știe câți sunt, de fapt, care au picat în plasa lor până acum.

Așadar, articolul ăsta vine cu două concluzii:

  1. Aveți grijă la scammeri în general. Unii au ajuns să fie foarte, dar foarte profi.
  2. Aveți grijă, în particular, la t-post. Pare ceva hipster, cool, dar în spate nu-i decât un alt scammer.

Altfel, aștept cu înfrigurare (Doamne, urăsc expresia asta, dar pentru ironie) platforma care va detrona Instagram, care va deveni acest proto-Instagram, cel care ne-a făcut pe toți să ne facem cont de la bun început.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *