E ușor să lucrezi în social media. Până la burnout

By | #SocialMedia

social media manager

Salut, sunt X și sunt social media manager. Lucrez în social media (în strânsă legătură) de aproximativ 9 ani și nu mai pot.

Așa ar putea suna, mai mult sau mai puțin dramatic, o întâlnire într-un viitor cerc al social media-ilor anonimi care și-au terminat benzina brusc și dureros.

Și cred că e cazul să vorbim puțin și despre partea mai întunecată, mai ales dacă vrei să intri în acest domeniu.

Sunt foarte multe voci care spun despre munca asta că ar fi o chestie lejeră.

Ah, ce faci, mă, scrii și tu niște postări pentru branduri și asta numești tu muncă?

Nu, prieteni, dacă ar fi atât de ușor n-aș mai scrie articolul ăsta. Social media, pe cât de interesantă, vastă, modernă este pe atât de multe pericole are.

Social media nu se rezumă doar la Facebook, Instagram, TikTok, YouTube etc ci sunt și prezentări, ședințe foto (unde acoperi mai multe roluri), multe tabele de Excel, raportări ce de multe ori reprezintă o muncă de chinez, mailuri peste mailuri, telefoane, crize, ședințe inutile, evenimente etc.

Social media mai înseamnă să ai și un spirit critic foarte dezvoltat, empatie, bun simț, respect, oleacă de cârcoteală, să știi și niște Photoshop, niște art directing, project management, team management + nu mai spun de capacitatea de extregere și reducere a informației la nivel de copy.

Nu mai spun de cunoașterea limbii natale și cel puțin una străină la nivel profesionist.

Mereu conectat, non-stop legat de ultima informație, gata oricând să mai dai o dumă, să răspunzi serios la o întrebare din partea unui client, să mai pui niște carne în frigiderul care dă deja pe afară, să faci un real-time marketing, să vii acum cu un copy fresh pentru postarea asta apărută last-minute.

Nu mai zic de caracterul duplicitar pe care trebuie să-l ai.

Ai fost vreodată la un teatru de păpuși?

Ei bine, un social media manager este păpușarul expert. El manevrează conturile și le dă viață. Vorbește pe limba fiecărui brand de mai multe ori într-o singură zi.

Sună dificil?

Chiar m-am întrebat, zilele trecute, cum arată creierul unui social media manager de-a lungul unei zile de lucru.

Care este activitatea cerebrală care se desfășoară de-a lungul celor cel puțin 8 ore de muncă. Câți neuroni putem să încingem? Câte conexiuni se fac?

Da, chiar dacă mă repet, social media are și părțile ei bune. Precum lucratul de oriunde vrei, faptul că nu depui muncă fizică (deși uneori e de 1000 de ori mai bună), dar ăsta nu e un articol despre ce e frumos.

La o simplă căutare pe Google, vei găsi o sumedenie de articole care vorbesc despre ce aptitudini sunt esențiale pentru un SM.

5 essential skills

10 skills to rock as a social media manager

want to become a social media manager?

Social Media manager aptitudini

Cerințe peste cerințe, după câte se poate vedea, dar uite câteva chestiuni care se întâmplă des și de care nu poți scăpa în acest job:

Cantitatea informațională e obositoare

De-a lungul unei zile, ai de lucrat cu o listă de task-uri personale, de task-uri pe proiecte, poate ai niște ședințe, mailuri, calendare de postări, campanii on-going de administrat, dar și multiple newsfeeds.

Ce se întâmplă în mintea unui social media numai el știe, săracul. Cantitatea informațională e uriașă și nu de puține ori, seara când m-am pus în pat, mi-am simțit creierul încă forjând.

E și o chestie de detașare, iar asta vine cu timpul, dar tot cu timpul și rezistența ta scade. Mă refer fizic.

Nu mai poți rezista la atâta informație zi de zi și o să simți nevoia să iei câte o pauză din ce în ce mai des. Mai ales dacă dai peste o serie de comentarii care te sugrumă.

Domeniile pharma, banking, telecom sunt printre cele mai hardcore.

Uneori e prea mult hate

Cât hate poate un om îndura într-o zi?

Facebook are niște procese de judecată cu angajații săi din terțe firme contractate special pentru a se ocupa de moderarea postărilor pe FB.

Ăștia sunt oameni care dezvoltă PTSD după un astfel de job. Cam ca în război.

Un social media, atunci când se ocupă și de community management, dă peste o groază de comentarii, iar în funcție de domeniu și client, multe din ele nu sunt altceva decât injurii.

Sigur, din nou, te poți detașa, dar multe din ele pot face referire în mod direct și la tine sau munca ta. Și asta-i de rahat.

Râzi la unele, răspunzi witty la altele, dar uneori poate fi foarte mult.

Nu ezita să ceri ajutorul atunci când te simți overwhelmed.

De obicei lucrezi peste program

E cam greu, în calitate de social media, să shut down.

Eu o mai fac, recunosc, iar asta mă ajută teribil de mult să-mi reîncarc bateriile. Chiar și pentru 30 de minute în care citesc un capitol de carte.

E minunat!

Sunt, însă, unele persoane care nu-și permit nici pauza asta. Și asta-i o treabă atât de nasoală încât ar trebui s-o discutăm la nivel de grup și să vedem unde putem acționa pentru a mai avea grijă și de sănătatea noastră.

Sunt zile în care nu te poți ridica de pe scaun. Zile în care nu apuci nici măcar să mănânci de prânz.

Astea nu sunt chestiuni lăudabile. Nu sunt chestii OK. Pentru că, la final, nu-ți dă nimeni niciun bonus pentru ele.

Totul e live

Chiar dacă ai un calendar de postări bine stabilit, cu OK din toate părțile, de multe ori se întâmplă să existe modificări.

Social media e o oglindire a realității (mai mult sau mai puțin), ceea ce o face aproape un organism viu. Adică suferă mutații / modificări în mod constant.

A apărut o știre despre care poți face un real time marketing? Repede: copy, propunere visuală, aprobare internă, trimite la client, așteaptă clientul, clientul vrea altceva, do it again etc.

Programul e super flexibil, îți poți lua o pauză în timpul săptămânii, dar de exemplu nu te mira dacă ai de muncă în weekend.

Ar mai fi și momentele în care profilul clientului nu-ți permite doar un calendar. Calendarul e mai mult suport organizatoric și mereu va mai fi ceva peste.

Dacă te-a lovit criza de imagine sau o criză publică, cum a fost cea sanitară, să te ferească sfântul. Cine e social media, știe prin ce a trecut în martie, aprilie în 2020. A fost un maraton al disperării și modificărilor.

Program? N-a mai existat program atunci.

Overall, e despre psihic

De fapt și de drept aici vreau să ajung.

Jobul ăsta nu e unul care să te solicite fizic, cât mai degrabă psihic. Iar din psihic se propagă de 1000 de ori mai puternic fizic.

Să fii social media în ziua de azi înseamnă să stai bine de tot cu nervii, să fii super informat, să ai cifrele la tine, să ai imaginație, să știi cu literele, să fii un bun manager (atât la nivel de proiect, cât și de echipă).

Toate astea vin la pachet cu o presiune psihică de care dacă nu știi să te lepezi repede, să menții distanța, te vor înghite cât ai zice Post It.

Cred, în ziua de azi, că să lucrezi în acest domeniu implică niște riscuri psihice care, dacă am fi fost lucrători la stat, am fi primit niște sporuri de stres frumușele.

Prin urmare, ce vreau să spun de fapt?

Că frumusețea asta a social media e ușor trecătoare. Da, e frumos să ai un birou, să stai lejer la căldurică zi de zi, dar plata se face cu mintea, iar dacă nu poți ține pasul sau nu îți dezvolți un mecanism prin care să ții pasul, you might get K.O.

Și asta depinde de tine, dar nu numai de tine. Depinde și de angajator. Depinde și de client.

Pentru că jobul ăsta se face în echipă. Doar că la noi sunt puține cazurile în care există echipe de SM dedicate unor conturi.

Mai mult discutăm despre departamente de 5-8-10 persoane (în funcție de mărimea agenției) unde fiecare are câte 2-3 conturi în medie.

Și asta poate deveni repede epuizant dacă nu-ți dezvolți un spirit organizatoric exemplar.

Și cum fac asta?

Îți pot spune ce fac eu, dar asta nu înseamnă că e universal valabil.

Agende. Agende fizice, virtuale, nu contează, agende. Notezi în ele ce vrei: task-uri, adrese de e-mail, whatever, notițe din ședințe etc.

Mai apoi remindere. Nu lucrezi cu nimic care să-ți încarce mintea aiurea când ai posibilitatea să așterni pe o foaie sau să setezi o alarmă.

Exerciții fizice. Musai. De cel puțin 3 ori pe săptămână. Eu folosesc o aplicație mișto și basic: Home Workout.

Pauze din oră în oră dacă poți. Te ridici, te duci la geam, te uiți în zare. Odată cu asta intră bine și niște exerciții de respirație.

Dacă ai balcon, ieși pe balcon. Dacă ai terasă ești șeful agenției și articolul ăsta nu e pentru tine.

30 de minute zilnic pentru lectură sau seara, după program, nimic altceva decât citit. Orice să te lepezi de realitatea imediată – dar asta e o preferință personală.

Ieși din casă ori de câte ori ai posibilitatea. Pandemia m-a învățat că până și dusul gunoiului e o fericire. Enjoy it.

Așadar nu, să fii social media manager nu e ușor. Are părți bune și părți rele, dar înainte de toate trebuie să te cunoști pe tine foarte bine pentru a putea cunoaște restul.

Ah, mai are sens să zic că trebuie să fii atras de partea asta?

Și nu uita, în cazul în care simți că te apropii de burnout, vorbește cu șeful de departament, cu șeful agenției, cu oricine și IA O PAUZĂ.

Mai apoi, dacă simți nevoia să vorbești cu un profesionist, mergi la un psiholog.

Altfel, da, TikTok a depășit Instagram în România, dar asta nu înseamnă în mod direct că publicul brandului tău se află acolo. 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *