„The Missing Girl” de Shirley Jackson. Frustrare și lectură

By | Carti

Despre Shirley Jackson am vorbit acu hăt timp, pe când scriam pe fostul blog despre The Haunting of Hill House.

După ce am văzut serialul pe Netflix am citit și cartea, iar ecranizarea s-a demonstrat a fi destul de departe de carte. 

Shirley Jackson a demonstrat că este o scriitoare redutabilă. Fiecare frază are o sonoritate aparte și o magie ce te învăluie și te adâncește în mediul despre care scrie. 

Dacă în The Haunting of Hill House am fost foarte dezamăgit de final, care mi s-a părut de-a dreptul grăbit, am mai citit recent de la ea The Missing Girl

Penguin Classics a lansat o colecție de cărți de buzunar, intitulată nicidecum altfel decât Penguin Modern. Se găsește pe Cărturești o bună parte din colecție (sunt cărțile mici cu copertă albastru-verzui).

„The Missing Girl” Shirley Jackson coperta
„The Missing Girl” Shirley Jackson coperta

Am luat bulk mai multe cărți, printre care și asta. În cuprins avem trei proze scurte: pe lângă „The Missing Girl”, mai găsim „Journey with a Lady” și „Nightmare”. 

Toate trei sunt proze scurte lejere. De duminică. Merge perfect înainte de culcare. Înclinația ei către sinistru e destul de moale în comparație cu, să zicem, Joyce Carol Oates (Violul), dar tot găsim un vibe întunecat. Asta mă atrage.

Dacă în „The Missing Girl” se vorbește despre dispariția unei fete, incompetența poliției și rezultatul care, vă dați seama, după mult timp nu mai poate fi altceva decat moarte, „Journey With a Lady” are la bază o excursie cu trenul realizată de un băiețel, Joseph, în vacanța lui de vară.

Joseph merge către casa bunicului său pentru a petrece acolo vacanța de vară, dar în tren se urcă și o femeie destul de misterioasă care se pune fix lângă el.

Trenul e împânzit de polițiștii care sunt în căutarea unui hoț. Trece ceva timp, ăștia doi intră în vorbă și aflăm ulterior că femeia e cea căutată de poliție. 

Și cam asta e tot. Femeia îi pasează magia furtului băiatului, care rămâne fascinat de ea (până atunci fusese extrem de arogant) și încheiem proza. Finalul e cu ea încătușată. 

Ultima proză din volum a fost ceva mai specială. Am avut mereu impresia că revăd un episod din Black Mirror.

Avem această tipă, Miss Toni Morgan, care lucrează pentru un anumit Mr. Lang într-o înaltă clădire de birouri. O zi obișnuită, ea dichisită complet, se simte bine în pielea ei. Emană încredere. Merge la birou, își vede de ale ei etc.

Fiindcă are o colegă ce lipsește de la muncă, ea trebuie să rezolve un transport pentru Mr. Lang în partea cealaltă a orașului. Primește și niște bani pentru asta. 

De aici lucrurile o iau razna. 

Inițial ea nu observă diferențe, ba chiar tratează cu amuzament toată butaforia. Peste tot pe unde merge vede niște afișe pe care scrie „Find Miss X”. 

Ulterior își dă seama că peste tot sunt aceste afișe. Că oamenii împart pliante cu asta. Că, de fapt, tot ce scrie pe ele este o descriere perfectă a ei, de la ținută până la mers. 

Goana pentru libertate începe aici. Mașini cu goarne trec pe lângă ea îndemnând oamenii s-o caute pe Miss X și vor primii nenumărate premii (premiile se schimbă de la paragraf la paragraf, adaptat în funcție de pe unde mai ajunge și ce schimbări face femeia ca să iasă din atenția lor). 

În tot drumul ăsta are loc o metamorfoză pe nesimțite. În final, vă dați seama, femeia renunță și recunoaște ceea ce tot timpul a refuzat. Citiți ca să înțelegeți cum se întâmplă totul.

Mno, de ce aproape am povestit toate aceste proze? Fiindcă la bază par interesante. Au farmecul lor, dar să fiu al naibii de nu mă frustrează. 

N-am întâlnit până acum nici un autor de la care să cer continuu mai mult. Orice am citit de la Shirley Jackson până acum m-a lăsat nemulțumit, în sensul în care mereu am așteptat ceva mai mult decât mi-a oferit. 

Mereu a lansat ipoteze interesante și a plecat să sugereze niște lucruri dubioase, dar s-au dovedit a fi cu totul altceva. Mai soft.

Și cred că o parte din problemă stă în ecranizarea de un horror sublim realizat după romanul ei menționat anterior. De fapt, nu e într-atât de horror la bază și poate asta contează.

Dacă nu plecați la drum cu pretenția de a citi ceva horror / gore / sinistru, Shirley Jackson o să vă placă. Fiindcă are ceva aparte, ceva al ei. Mai ales la nivel de uz al limbajului. Iar pentru asta o să continui să citesc Shirley Jackson. Dar mai temperat. 

De aici luați cartea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *