„The Paper Menagerie”. O carte la granița dintre genuri

By | Carti

Felul în care am ajuns la Ken Liu și la The Paper Menagerie a fost altfel decât o fac de obicei. De regulă, știu ce vreau să citesc din revistele și site-urile de specialitate. Dar întotdeauna las loc pentru noi descoperiri de capul meu.

Parcurgeam site-uri cu știri despre literatură și așa am dat peste Ken Liu. Era o știre cu el care pregătea un nou roman, iar în sidebar se aflau cărțile lui, organizate după timeline, pe coperți.

Și am văzut coperta asta super minimalistă ce m-a atras din prima. Da, mă poți considera superficial, dar la ce attention span avem, coperta chiar a ajuns să facă diferența de multe ori.

Ei și-am deschis s-o răsfoiesc. Pe Amazon. Acolo mereu ți se oferă niște pagini să citești din carte.

Și vreau să vă spun că proza oferită spre preview m-a făcut să o închid după 3 pagini și jumate și să zic: „mamă cum e asta, frate…”. 

Nici nu-i de mirare, fiindcă proza aia era exact cea care dă numele întregului volum. Tot ea e și singura proză câștigătoare a premiilor Hugo, Nebula și World Fantasy Awards.

Volumul ăsta de proze scurte (2016, Saga Press) e cu totul atipic deoarece cuprinde un adevărat tur de forță prin genurile literare.

Majoritatea povestirilor sunt clasate în proză speculativă, la granița dintre mai multe genuri.

Un SF introductiv ne deschide universul volumului, iar „The Bookmaking Habits of Select Species” nu-i nimic altceva decât o încălzire, un joc plăcut de glezne până să ne lovim de bucățile dure de mai târziu. 

Nu aș vrea să discut fiecare proză din rațiune de timp și spațiu, dar am să vreau măcar două cuvinte să remarc.

„State Change” ne duce prin istoria relațiilor și omului din literatură în literatură, cu personaje istorice. Foarte inventiv.

„The Perfect Match” ne duce cu gândul la universul Black Mirror și felul în care tehnologia va ajunge să ne cunoască mai bine decât ne cunoaștem noi. Una din scrierile favorite din volum.

„Good Hunting” se poate întrezări și pe Netflix în serialul Love, Death & Robots. O proză steampunk care, totuși, se îndepărtează destul de tare de ecranizarea animației.

Mă opresc puțin. Toate prozele acestea urmăresc relațiile culturale dintre asiatici și americani. Sau vestici. Sunt tensiuni sociale dezbătute retrospectiv, iar ele activează cu dublu rol: răspuns al istoriei și evoluție în prezent.

În „The Literomancer” avem arta de a citi destinul cuiva prin însemnele limbajului mandarin din numele acestuia. Bineînțeles, o fată de origine americană, ce nu cunoaște slujba tatălui ei și se mută în Hong Kong, întâlnește un puștache și un bătrânel chinezi. Sfârșitul e tragic.

La proza cu numele volumului, recunosc, m-am emoționat foarte tare. Și asta e tot ce vă pot spune. Incapacitatea culturală, rușinea pe care vestul are puterea să ți-o bage pe gât când ești ALTCINEVA, nu ca ei, e dureroasă. De departe cel mai bun lucru citit din întreg volumul.

Într-o altă proză, ne mai confruntăm cu alienarea unui tată care se adâncește într-un „Simulacrum” pentru a capta amintiri cu fiica sa îndepărtată cu care nu mai ține legătura. 

În „Mono No Aware” pământul se distruge, iar protagoniștii sunt în căutarea altor planete pe care să le colonizeze.

Finalul cărții e unul incredibil (am sărit câteva povestiri). Nu cred să fi citit până acum un documentar. Și când spun documentar, mă refer la genul filmografic pe care-l mai vedem pe Discovery și National Geographic, numai că ăsta ar fi fost pe History.

Scrierea are tot ceea ce ar putea conține un documentar investigativ. Direcții de filmare, cadre, intervievați, prezentarea istoriei din punctele lor de vedere.

Astfel se încheagă subiectul firului narativ, care e unul absolut macabru și conține istoria sângeroasă din al doilea Război Mondial dintre China și Japonia. Căutați pe Google „Unit 731”.

Etică, nedreptate, dragoste pierdută, evoluție, schimbări, vină, moarte, diferențe culturale, rasialitate, echitate socială – toate sunt puse sub semnul întrebării. Toate sunt discutate dintr-un unghi ce te face să vezi cu totul altfel lucrurile, atipic.

Dacă vrei să citești un SF la granița cu multe alte genuri literare, atunci pune mâna pe Ken Liu și The Paper Menagerie. O să rămâi plăcut surprins de drumul pe care-l vei parcurge.

Se poate cumpăra de pe Okian sau BookExpress.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *