Vrei să-ți creezi un podcast? Uite câteva chestiuni de bun simț

By | Opinie

podcast

Pe care nu le-am văzut dezbătute pe nicăieri. Nici măcar la Podfest.

Și nu sunt cine știe ce mari dezvăluiri. Sunt chestiuni de bun simț, evidente, pe care poate ar trebui să le iei în considerare dacă vrei să te apuci și să intri tare în piața asta.

Ai nevoie de echipament

Degeaba o dăm pe după deget.

Lupta pentru conținut în ziua de azi e acerbă.

Dacă vrei să atragi atenția, dacă vrei să captezi cu adevărat un ascultător (din cei 3,2 milioane care s-au declarat, deși eu cred că urmăresc doar ceva anume și cam aia e – adică sunt picky în ceea ce ascultă) ai nevoie de calitate.

Iar calitatea nu vine de la sine.

La o adică, o poți face cu telefonul. Telefoanele au niște microfoane foarte bune, că deh, trebuie să te auzi în ele de oriunde vorbești.

Prin urmare, poți folosi telefonul pentru înregistrare, dar mai departe cred că ai nevoie de niște aptitudini nebune în Audacity sau Audition sau orice program de editare audio folosești, pentru a putea capta o audiență.

Oamenii vor să fie ținuți în priză. Să aibă ce asculta. Eu, de exemplu, recunosc, nu am reușit asta cu Readstick.

Cine căcat, din cei 3,2 milioane, vor să asculte un podcast despre cărți și literatură? Vă spun eu, 0,0000001%. Pe statistici.

Aici ar mai fi podcastul Narativ, care e realizat de un jurnalist de la Observator Cultural. Și omul are relații cu toți scriitori de la noi, plus back-up de la cea mai cunoscută revistă de cultură de la noi. Dar podcastul tot plictisitor îmi pare (în funcție de invitat).

Și faza e că echipamentul nu e super ieftin. E de investit. Estimez că pe undeva pe la 1500 de lei pentru ceva decent, dacă alegi varianta cu două microfoane, recorder digital și Audacity (care e free) pentru editare.

Mai există și varianta Saga Space, dacă nu vrei să dai banii pe un echipament. Oamenii îți oferă acolo un studio gata făcut. Cu pereți antifonați, microfoane, mixer, chiar și-un laptop. Detalii la ei pe site.

Ai nevoie de markere de sunet

Aici depinde cât de fancy vrei să fii.

Poți apela la un specialist, cum a făcut Iulian Tănase sau poți să găsești ceva mai pe placul tău pe site-urile de librării de sunet.

Cum e prietenul nostru și al oricărei agenții de publicitate sau casă de producție, Audiojungle.

Un intro, un jingle, un ceva acolo să shake things up.

Contează foarte mult și focusează ascultătorul pe ce are în căști, decât pe ce e în jurul său (că de multe ori, dacă nu e video, sigur face și altceva în paralel).

Costă și astea. Dar nu o avere.

Și în plus, au calitatea de a segmenta un episod mai lung, dacă are, să zicem, o oră.

Nu te gândi la bani

La Podfest s-a vorbit foarte multe despre bani. Aproape că am înnebunit de câte ori am auzit cuvântul bani.

NU TE GÂNDI LA BANI.

Mai degrabă gândește-te la ce aduci cu acest podcast. La temele ce urmează să fie dezbătute.

La organizarea lui, la ce are special.

La o adică, gândește-te la strategia de marketing și cum vrei să-l promovezi prin calitățile sale. Nu te gândi unde vei plasa o reclamă de 10 secunde sau un product placement într-o discuție.

Astea sunt discuții pentru mai târziu, când vor apărea și rezultatele.

Oamenii sunt picky cu podcasturile, repet. Doar cele cu o calitate foarte mare și bună apucă să răzbată. Restul se scaldă în mediocritate, pe o falie de ascultători mică.

Platformele contează

Spotify, de exemplu, o lasă mai moale cu reclamele când vine vorba de podcasts, dacă ai cont gratuit.

Mulți români au Spotify, dar și mai mulți au YouTube Music. Că deh, YouTube-ul a fost de când lumea în România, de asta e și rege pe acest format la noi.

Sunt multe podcasturi video, unde se întâlnesc doi sau mai mulți oameni și vorbesc. Cum sunt comedianții.

Din păcate, eu nu urmăresc așa ceva. Adică nu folosesc YouTube pentru podcasts, ci Google Podcasts, Apple Podcasts sau Spotify.

Ideea este că e important unde vrei să apari ca să ajungi la oameni. Din studiul Thinkdigital, e clar că pe YouTube, numai că pe YouTube fără video e puțin cam dubios.

Alte costuri, altă distracție.

De asemenea, nu cred că mai are sens să vorbesc de imagine, de unitate și de felul în care îl comunicați. Astea sunt oricum pe toate site-urile.


Ideea, așa de final, e că ai de muncă dacă vrei să faci podcast. Vorbeam acu o lună cu un fost coleg de liceu cu care mai făceam clipuri pe YouTube de gaming.

El s-a dus în alt domeniu, dar a rămas cu un ochi pe lumea asta și mi-a zis că cel mai îmbunătățit punct din absolut tot ce înseamnă un clip de gaming pe YouTube e sunetul și calitatea sa.

A zis că nimeni nu mai urmărește un YouTuber care nu se aude bine.

Așa că vă dați seama ce preț se pune pe calitatea audio. Cât se investește în mixere și microfoane.

Also, tematica e mega importantă. Vor fi podcasturi – interviu, podcasturi tematice, ficțiune, docu-series, voi știți.

Personal, urmăresc din România doar Pe Bune, On the Record (de la Recorder), pe Katai din când în când și Hurducast la fel, din când în când.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *